Jag sitter och jobbar och helt plötsligt fastnar jag i tangentbordet. Det klickar till när den färgglada nageln släpper igen och jag tittar ner på mina händer. De har blivit lång nu, naglarna. Det är ju trevligt, men det är svårt att inte fastna mellan tangenterna. ”Jag får nog göra någonting åt det”, tänker jag när jag raderar de sista dubbelbokstäverna och fortsätter jobba ett tag till.

När jag skulle börja jobba hemifrån så sa min mamma ”du måste ha en ordentlig stol, det är jätteviktigt med en bra stol”. Någon annan frågade var jag skulle jobba, skulle jag sitta vid köksbordet eller skulle jag ha en kontorshörna? ”Skrivbord är viktigt, man måste ha en bra plats att jobba från”. Efter ett par månader beklagade jag mig för chefen om att jag inte hörde ordentligt, riktigt bra hörlurar måste ju vara jätteviktigt, man måste kunna höra det våra kunder säger.

Så när jag satt här på min rast och fixade till mina naglar så började tankarna flyga runt. Vad är egentligen det viktigaste arbetsredskapet för en hemmajobbande transkriberare? Man kan ta dit en ergonom som tittar när vi sitter och jobbar, som ger tips och råd. Höj- och sänkbart skrivbord, ny stol, armstöd, underarmstöd, handledsstöd, mus eller roller mouse, in ear-hörlurar eller on ear. Ja, jisses, det är minsann inte lätt att hitta den perfekta arbetsplatsen. Och då slog det mig, det är inget av detta som är det viktigaste redskapet. Precis som en pianist, är mina händer det viktigaste arbetsredskapet jag har.

Våra händer

Har du tänkt på hur mycket vi använder våra händer? Inte bara för att ta saker utan för att känna oss för i mörker, känna om maten är lagom varm eller hålla barnets hand på väg till skolan. Vi skriver, viftar, trycker, håller, bär med våra händer.

Jag bröt tummen i en skidolycka när jag gick i skolan. Som tur var, var det vänster tumme, jag är högerhänt och på min tid hade vi inte laptops och iPads i skolan. Det var en vanlig hederlig blyertspenna som gällde. Men om det nu hade varit höger hand då? Hur skulle jag gjort då? Då hade jag inte kunnat skriva i skolan, göra mina läxor, hålla telefonen, slå numren på telefonen för att ringa (även före mobiltelefonens tid). Men handen på hjärtat, tar du hand om dina händer?

Ta hand om dina händer

Alla vet att man ska tvätta händerna ofta, smörja in händerna så de inte blir torra, använda vantar på vintern, inte förfrysa sig i kyla. Men hur många gånger har du känt handtagen på matkassen skära in i fingrarna? Hur många gånger har du slagit hammaren på tummen? Kan du minnas den smärtan? Alla kvinnor som läser detta har någon gång brutit en nagel. Det gör ohyggligt ont, speciellt om den går av långt nere så det börjar blöda också. Hur många har fastnat i en dörr? Eller slagit i ett finger i dörrkarmen i mörkret medan vi försöker att inte tända lampor för att väcka resten av familjen? Eller gjort som jag, brutit tummen när vi åkt skidor?

Om ditt jobb är att skriva, då måste ditt viktigaste verktyg vara dina händer, precis som en pianist. Stela fingrar, karpaltunnelsyndom, ömma handleder, allt kan man minska bara man tar hand om sina händer.

Övningar för dina händer

Så, här kommer en liten utmaning till dig, oavsett om du skriver mycket eller lite, jag utmanar dig till att titta lite extra på dina händer. Och göra lite gympa. Du kan fortfarande sitta kvar på din kontorsstol, men pausgympa gör att vi blir bättre.

Övning ett

Gör cirklar med din händer, rotera runt handlederna. Båda hållen. Gör cirka 20 cirklar åt vardera hållet. Knakar det lite? Ingen fara, det är bara lite stela leder.

Övning två

Håll ut vänster hand framför dig, handryggen mot dig, använd höger hand för att pressa dina fingrar på vänsterhanden ”bakåt” mot dig. Inte för hårt, det ska inte göra ont, bara spänna lite. Håll i 30 sekunder så var noga med att det inte gör ont, eller att du stretchar för mycket. Sen gör du likadant fast med fingrarna böjda nedåt (som om du är på väg att knyta handen men låt fingrarna vara raka). Pressa lätt och håll i 30 sekunder.

Övning tre (och denna är jobbig)

Sträck ut båda armarna framför dig, fingrarna framåt. Under 20 sekunder ska du nu öppna och sluta händerna så snabbt du kan. Efter bara några sekunder kommer du känna att det blir jobbigt, det kanske bränner lite i händerna också, men det är helt ofarligt. 20 sekunder. Du klarar det!

Hur känns det nu? Visst känns det lite annorlunda i både händerna och armarna? Bara för att vi gjorde några små övningar. Galet, eller hur?

Så jag tror att jag har svaret nu, mina händer är det viktigaste redskapet jag har. Och använder varje dag. Tillsammans med min jättesköna kontorsstol och fina skrivbord i min lilla kontorshörna, tillsammans med de ruskigt bra hörlurarna. Men det är bara för själva feelgood-känslan.

Händerna är huvudsaken.